• ru
  • en
  • uz
TARIX

TARIX

1994-yil 7-noyabrda O‘zbekistonda "O‘zbekiston temir yo‘llari" Davlat aksiyadorlik temir yo‘l kompaniyasi tashkil etildi. Bu voqea respublikaning transport sohasi rivojlanishida, temir yo‘l tashuvlarini yaxshilashda va mamlakat iqtisodiyotida temir yo‘llarning o‘rnini oshirishda muhim qadam bo‘ldi. 1997-yilda kompaniya tarkibida "O‘zjeldo‘rpass" unitar korxonasi tashkil etildi. Ushbu korxona davlatlararo, davlat ichidagi va shahar atrofi yo‘lovchi temir yo‘l tashuvlarini boshqarish bilan shug‘ullandi.

O‘zgarishlar va islohotlar

2001-yilda temir yo‘l transportini isloh qilish bo‘yicha davlat dasturi doirasida "O‘zbekiston temir yo‘llari" Davlat aksiyadorlik kompaniyasi 100% davlat ulushiga ega ochiq aksiyadorlik jamiyatiga aylantirildi. 2002-yilda "O‘zjeldo‘rpass" unitar korxonasi "O‘zjeldo‘rpass" ochiq aksiyadorlik jamiyatiga aylantirildi. Bu o‘zgarishlar sohaning modernizatsiyasi uchun muhim bosqich bo‘lib, yanada moslashuvchan boshqaruv va investitsiyalarni jalb qilish imkonini yaratdi.

2015-yilda kompaniya O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qaroriga muvofiq aksiyadorlik jamiyatiga aylantirildi. Shu bilan birga, "O‘zjeldo‘rpass" OAJ "O‘ztemiryo‘lyo‘lovchi" AJga aylantirildi. Bu qadamlar mamlakatning xizmatlar sifatini yaxshilash va transport infratuzilmasini rivojlantirishga bo‘lgan intilishini namoyish etdi.

Infratuzilma rivoji: yangi loyihalar va yutuqlar

O‘zbekiston temir yo‘llari tarixidagi muhim loyihalardan biri Toshg‘uzar-Boysun-Qumqo‘rg‘on yangi temir yo‘l liniyasidir. Bu tog‘li hududda qurilgan birinchi temir yo‘l bo‘lib, 1800 metr balandlikdagi tog‘ni kesib o‘tadi. Ushbu liniyaning qurilishi nafaqat O‘zbekiston, balki butun Markaziy Osiyo mintaqasi uchun muhim qadam bo‘ldi. Bu loyiha doirasida uzoq metall ko‘priklar qurilib, mamlakat uchun yangi tajriba bo‘ldi. Qurilishda yapon kompaniyalarining ko‘p yillik tajribasidan foydalangan holda zamonaviy texnologiyalar qo‘llanildi.

Ushbu liniyaning ishga tushirilishi Qashqadaryo va Surxondaryo viloyatlari o‘rtasidagi transport aloqalarini yaxshilab, mintaqaning iqtisodiyoti va sanoat tarmoqlarining rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.

Xalqaro loyihalar va hamkorlik

O‘zbekiston xalqaro transport aloqalarini rivojlantirishda faol ishtirok etmoqda. 2003-yil iyun oyida O‘zbekiston, Afg‘oniston va Eron o‘rtasida Transafg‘on transport koridorini yaratish to‘g‘risida kelishuv imzolandi. Bu kelishuv Markaziy Osiyo va Janubiy Osiyo o‘rtasidagi transport aloqalarini yaxshilash uchun muhim qadam bo‘ldi.

"O‘zbekiston temir yo‘llari" kompaniyasining O‘zbekiston tashqarisidagi birinchi loyihasi Afg‘onistonda Hayraton-Mozori Sharif temir yo‘l liniyasini qurish bo‘ldi. Ushbu loyiha 2010-yilda yakunlanib, mintaqadagi temir yo‘l hamkorligining rivojlanishida muhim bosqich bo‘ldi.

Yuqori tezlikdagi poyezdlar: kelajakka qadam

Temir yo‘l transportini modernizatsiya qilishdagi muhim qadam 2011-yilda Toshkent-Samarqand-Toshkent yo‘nalishida "Afrosiyob" yuqori tezlikdagi poyezdining ishga tushirilishi bo‘ldi. Poyezd Ispaniyaning Talgo kompaniyasi bilan hamkorlikda xarid qilindi va uning ishga tushirilishi O‘zbekistonda yuqori tezlikdagi harakat davrining boshlanishini anglatdi.

Yuqori tezlikdagi tashuvlar loyihasi transport xizmatlari sifatini sezilarli darajada yaxshilab, mamlakatning yirik shaharlarini tezroq bog‘ladi va temir yo‘l sohasining modernizatsiyasi ramziga aylandi.

Xulosa

O‘zbekiston temir yo‘l sohasi 1994-yilda "O‘zbekiston temir yo‘llari" kompaniyasining tashkil etilishidan boshlab bugungi kunga qadar katta rivojlanish yo‘lini bosib o‘tdi. Kompaniya yangi texnologiyalarni joriy etishni davom ettirib, xalqaro aloqalarni rivojlantirib va infratuzilmani modernizatsiya qilib, mamlakat iqtisodiyotiga va uning xalqaro transport bozoriga integratsiyalashuviga ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda. Bugungi kunda O‘zbekiston nafaqat ichki transport aloqalarini mustahkamlash, balki Markaziy Osiyo mamlakatlarini boshqa mintaqalar bilan bog‘laydigan transport koridorlarini rivojlantirishda muhim o‘rin egallab kelmoqda.